Nabídku environmentálních programů pro ZŠ ve školním roce 2019/2020 najdete zde

Podrobné informace o nabízených programech:

Název vzdělávacího ekologického programu “Procházky po Jindrově naučné stezce”
Vzdělávací oblasti dle Rámcového vzdělávacího programu vzdělávací oblast 5.4. Člověk a jeho svět, 5.6. Člověk a příroda, průřezové téma 6.5. Environmentální výchova
Věková skupina Děti z 1. – 9. třídy ZŠ
Délka programu 4 hodiny
Doba realizace programu Květen, červen, září, říjen
Místo realizace programu Jindrova naučná stezka (J. Hradec – Jindřiš)
Vzdělávací obory / předměty 5.4.1. Místo, kde žijeme, Rozmanitost přírody, 5.6.3. Přírodopis
Odborný garant RNDr. Jan Pokorný, CSc.

Popis naučného programu:

  • Panely naučné stezky – seznámení dětí s obsahem 6 panelů na trase naučné stezky.
  • Příroda v okolí Jindřichova Hradce – seznámení a pobyt dětí v přírodě v bezprostředním okolí jejich bydliště
  • Vysvětlení základních pojmů – biotop, mokřad, niva, meandry potoka, potravní řetězce, aerenchym , predátor apod.
  • Olše lepkavá – bližší seznámení dětí s tímto zástupcem mokřadních rostlin, vysvětlení významu a schopnosti přežití v zamokřeném terénu
  • Rostliny na stezce – poznávání rostlin a určování jejich biotopů
  • Živočichové na stezce – poznávání živočichů a určování jejich biotopů
  • Protipovodňová opatření přírody – seznámení s funkcí mokřadů, nivy, meandrů potoka apod. přímo v terénu

 

Metody:

  • Pobyt a práce dětí v terénu
  • Řešení připravených úkolů s využitím pracovních listů a obrázků
  • Tématické pohybové hry
  • Diskuse s dětmi, práce s jejich vlastními zkušenostmi, nápady a názory
  • Odměny pro děti ve formě tématických omalovánek, testů a publikací, které mohou využít ve škole nebo doma

 

Cíl naučného programu:

  • Seznámení s přírodou v blízkosti Jindřichova Hradce
  • Práce dětí ve skupinách
  • Snaha o zapojení fantazie dětí, důraz na jejich zkušenosti a schopnost samostatného přemýšlení
  • Kvalitní, zábavný a smysluplný prožitek času v přírodě

 

Materiály / technické pomůcky

 

 

Zpracované pracovní listy, zafoliované obrázky, omalovánky jako odměna, testy pro starší děti

Název vzdělávacího ekologického programu

“LES”

Vzdělávací oblasti dle Rámcového vzdělávacího programu

Vzdělávací oblast 5.4. Člověk a jeho svět, 5.6. Člověk a příroda, průřezové téma 6.5. Environmentální výchova

Věková skupina

Děti z 1. – 9. třídy ZŠ

Délka programu

2 – 3 hodiny (podle věku)

Doba realizace programu

Květen, červen, září, říjen

Místo realizace programu

Lesy v okolí Jindřichova Hradce

Vzdělávací obory / předměty

5.4.1. Místo, kde žijeme, Rozmanitost přírody, 5.6.3. Přírodopis

Odborný garant

RNDr. Jan Pokorný, CSc.

Popis naučného programu:

  • Les – význam lesa, co lesu škodí, čím mu můžeme pomáhat
  • Stromy – praktické seznámení s běžnými druhy stromů v našem lese, určování podle klíče
  • Pařez – co všechno se můžeme dozvědět při prohlídce pařezu
  • Lesní patra – parto kořenů, mechů, bylinné, keřové a stromové
  • Přirozenost lesa – posouzení lesa kolem nás
  • Ptáci – poznávání běžných druhů ptáků
  • Rostliny a živočichové lesa, houby, lesní plody – poznávání
  • Mravenci – podrobnější seznámení s mravenci lesními a jejich způsobem života
  • Kde chci žít – zamyšlení nad kvalitou životního prostředí

 

 

Metody:

  • Pobyt a práce dětí v terénu
  • Řešení připravených úkolů s využitím pracovních listů a obrázků
  • Tématické pohybové hry
  • Diskuse s dětmi, práce s jejich vlastními zkušenostmi, nápady a názory
  • Odměny pro děti ve formě tématických omalovánek a publikací, které mohou využít ve škole nebo doma

 

 

Cíl naučného programu:

  • Seznámení s biotopem lesa
  • Práce dětí ve skupinách
  • Snaha o zapojení fantazie dětí, důraz na jejich zkušenosti a schopnost samostatného přemýšlení
  • Kvalitní, zábavný a smysluplný prožitek času v přírodě

Materiály / technické pomůcky

 

 

Zpracované pracovní listy, zafoliované obrázky, knížečka o mravencích, omalovánky jako odměna

Název vzdělávacího ekologického programu

“POLE, LOUKA”

Vzdělávací oblasti dle Rámcového vzdělávacího programu

Vzdělávací oblast 5.4. Člověk a jeho svět, 5.6. Člověk a příroda, průřezové téma 6.5. Environmentální výchova

Věková skupina

Děti z 1. – 9. třídy ZŠ

Délka programu

2 – 3 hodiny (podle věku)

Doba realizace programu

Květen, červen, září, říjen

Místo realizace programu

Terén v okolí Jindřichova Hradce

Vzdělávací obory / předměty

5.4.1. Místo, kde žijeme, Rozmanitost přírody, 5.6.3. Přírodopis

Odborný garant

RNDr. Jan Pokorný, CSc.

Popis naučného programu:

  • Pole, louka – význam těchto biotopů pro náš život a přírodu
  • Rostliny na louce – seznámení s běžnými lučními rostlinami, určování rostlin za pomoci atlasů
  • Polní plodiny – seznámení se základními plodinami, které se u nás pěstují, způsoby jejich využití
  • Živočichové – poznávání běžných druhů na poli a louce
  • Hmyz, opylovači – význam a nezastupitelné funkce
  • Půda – význam, vznik, složení, druhy půdy

 

 

Metody:

  • Pobyt a práce dětí v terénu
  • Řešení připravených úkolů s využitím pracovních listů a obrázků
  • Tématické pohybové hry
  • Diskuse s dětmi, práce s jejich vlastními zkušenostmi, nápady a názory
  • Odměny pro děti ve formě tématických omalovánek a publikací, které mohou využít ve škole nebo doma

 

 

Cíl naučného programu:

  • Seznámení s biotopem pole a louky
  • Práce dětí ve skupinách
  • Snaha o zapojení fantazie dětí, důraz na jejich zkušenosti a schopnost samostatného přemýšlení
  • Kvalitní, zábavný a smysluplný prožitek času v přírodě

Materiály / technické pomůcky

 

 

Zpracované pracovní listy, zafoliované obrázky, omalovánky motýlů jako odměna

Název vzdělávacího ekologického programu

“Mokřady”

Vzdělávací oblasti dle Rámcového vzdělávacího programu

vzdělávací oblast 5.4 Člověk a jeho svět, 5.6 Člověk a příroda, průřezové téma 6.5 Environmentální výchova

Věková skupina

oba stupně základní školy

Délka programu

3 – 4 hodiny

Doba realizace programu

duben až červen, září až listopad

Místo realizace programu

niva Hamerského potoka u Jindřichova Hradce nebo mokřad v polích na západním okraji Jindřichova Hradce, případně jiný mokřad v okolí školy

Vzdělávací obory / předměty

5.4.1. Člověk a jeho svět (Rozmanitost přírody), 5.6.3 Přírodopis, 5.6.4 Zeměpis

Odborný garant

RNDr. Jan Pokorný, CSc.

Popis naučného programu:

  • Co je to mokřad – spíš vysvětlení než definice
  • Mokřad znepříjemňující život člověka – líheň obtížného hmyzu, zdroj mnoha záporných pohádkových postav, důvod psychického a tělesného dyskomfortu
  • Typy mokřadů – říční niva, lužní les, podmáčená smrčina, rašeliniště, rybník a pobřeží, mokrá louka a prameniště
  • Význam pro klima a prameny, zdroje podzemní vody, studny

     

  • Pití pro zvířata
  • Země s nedostatkem vody, vznik pouští, proč dnes žijí lidé v místech s nedostatkem vody
  • Organismy vázané na vodní prostředí, způsob přizpůsobení, potravní vztahy

 

Metody:

  • diskuse v terénu s využitím pocitů žáků
  • bezprostřední hmatový kontakt – rašeliniště, mech nasáknutý vodou
  • zapojení fantazie žáků – využití pohádkových prvků
  • pozorování krajiny v terénu
  • hledání organismů typických pro mokřady
  • hry demonstrující potravní vazby
  • úkoly na pracovních listech

Cíl naučného programu:

Pochopení významu zachování mokřadů v krajině a poznání jejich významu, vytvoření kladného vztahu k místu z lidského hlediska nehostinného.

Materiály / technické pomůcky

 

pracovní listy, herbář, atlas rostlin, klíč k určování vodních organismů, mech (rašeliník) v krabičce, pokud není na místě

Název vzdělávacího ekologického programu

“Voda (rybník, potok)”

“Vzdělávací oblasti dle Rámcového vzdělávacího programu

vzdělávací oblast 5.4 Člověk a jeho svět, 5.5 Člověk a společnost, 5.6 Člověk a příroda, průřezové téma 6.5 Environmentální výchova

Věková skupina

oba stupně základní školy

Délka programu

3 – 4 hodiny

Doba realizace programu

duben až červen, září až listopad

Místo realizace programu

“Polívky” u Jindřichova Hradce, případně jiný rybník v okolí školy

Vzdělávací obory / předměty

5.4.1. Člověk a jeho svět (Rozmanitost přírody, Lidé a čas), 5.5.1 Dějepis, 5.6.1 Fyzika, 5.6.3 Přírodopis, 5.6.4 Zeměpis

Odborný garant

RNDr. Jan Pokorný, CSc.

Popis naučného programu:

  • Rybník jako dílo člověka – 10 – 15 % plochy okresu
  • Historie rybníkářství v Čechách – kdo a proč stavěl rybníky
  • Význam rybníků dříve a dnes
  • Kvalita vod v rybníce za dob prarodičů dětí a dnes
  • Co žije ve vodě – potravní vztahy, druhová společenstva, vliv rybí obsádky na život v rybníce
  • Rybník jako dynamický systém (sukcese)
  • Potoky – jak je dnes už téměř neznáme, význam revitalizací
  • Toky přirozené a umělé
  • Tekoucí voda jako prostředí pro ryby, raky chrostíky a jiné bezobratlé – tvar koryta, úkryty pro ryby, kvalita dna, množství kyslíku, meandry

 

Metody:

  • diskuse v terénu s využitím pocitů žáků
  • pozorování krajiny, zapojení co největšího počtu smyslů k vycítění genia loci
  • hledání rostlinných společenstev typických pro břehové porosty – určování podle klíčů, obrázků či atlasů
  • hledání bezobratlých a obojživelníků
  • Využití starých map a zapojení fantazie dětí při hře na “kdyby” (Co by se stalo, kdyby tady tekl tento potok, kdyby člověk nevybudoval rybníky, apod. – hledání rovnováhy mezi potřebami člověka a krajiny)
  • úkoly na pracovních listech

Cíl naučného programu:

Uvědomění si vlivu člověka na krajinu (v dobrém i špatném smyslu), pochopení základních ekologických vazeb ve vodních biotopech, význam vody v krajině.

Materiály / technické pomůcky

pracovní listy, herbář, atlas rostlin, klíč k určování vodních organismů, síťka, kopie starých map